Για τις μπαταρίες των EVs, τις χημικές διεργασίες που λαμβάνουν χώρα μέσα τους κατά την φόρτιση και εκφόρτιση αλλά και την πορεία του κόστους τους έχουμε γράψει αρκετές φορές. Μια εικόνα, όμως, ισούται με χίλιες λέξεις, οπότε παρακάτω θα δείτε πολύ πιο απλά από τι εξαρτάται το κόστος μιας μπαταρίας και πως θα φθάσουμε, κάποτε, το περιβόητο φράγμα των $100/kWh.
Το infographic προέρχεται από το Visual Capitalist και είναι απλό, αλλά άκρως περιγραφικό. Η μπαταρία ενός EV, φυσικά, αποτελεί από πολλά επιμέρους στοιχεία (cells), σαν μικρότερες μπαταρίες. Τα form factors τους είναι αρκετά μεγαλύτερα από το κλασικό ΑΑ, για παράδειγμα, αλλά το σχήμα τους παραμένει ίδιο. Κυλινδρικό, με θετικούς και αρνητικούς “πόλους” και διάφορες διαστάσεις. Χαρακτηριστικά παραδείγματα είναι τα στοιχεία 18650 (18mm διάμετρος, 65mm μήκος), 21700 (21mm διάμετρος, 70mm μήκος) και τα νεότερα 4680 (46mm διάμετρος, 80mm μήκος).
Η “πίτα” κόστους ενός στοιχείου μπαταρίας EV
Τι γίνεται, όμως, στο εσωτερικό των στοιχείων (και όχι “κελιών”, όπως συχνά βλέπουμε). Η “κάθοδος” αποτελεί το 51% του κόστους τους και είναι αυτή που ορίζει χωρητικότητα και ισχύ. Αποτελείται από τα γνωστά, πολύτιμα μέταλλα, π.χ. το Λίθιο, το Κοβάλτιο, το Νικέλιο και το Μαγγάνιο. Το 80% της παραγωγής στοιχείων μπαταριών EVs λαμβάνει χώρα στην Κίνα. Σταδιακά, όμως, η Ευρώπη και άλλες περιοχές μεταφέρουν την παραγωγή στο εσωτερικό τους, σε μια προσπάθεια απεξάρτησης από την Κίνα και τα επιπλέον κόστη. Αυτό, βέβαια, δεν αλλάζει το οτι τα κοιτάσματα των προαναφερθέντων πολύτιμων μετάλλων βρίσκονται σε συγκεκριμένες περιοχές του κόσμου (Αφρική, Ν.Αμερική κ.λπ.) και ελέγχονται ξανά από κινέζικες εταιρείες, σε μεγάλο βαθμό.
Το 24% του κόστους αφορά την κατασκευή των στοιχείων, λοιπόν. H “άνοδος” είναι σημαντικά φθηνότερη καθώς αποτελείται κυρίως από φυσικό ή συνθετικό γραφίτη. Οπότε, αφορά το 12% του κόστους ενός στοιχείου. Το 7% του κόστους αφορά τον διαχωριστή ανόδου και καθόδου, ώστε να αποφεύγεται η ηλεκτρική επαφή μεταξύ τους. Για τη μεταφορά των φορτισμένων ιόντων, λοιπόν, που ουσιαστικά είναι η “ενέργεια” της μπαταρίας, χρησιμοποιείται ηλεκτρολύτης. Αποτελείται από διάφορα άλατα και διαλύτες, ενώ αποτελεί το 4% του κόστους. Τέλος, ένα 3% του κόστους αποτελεί το περίβλημα του στοιχείου, που το προστατεύει από εξωτερικούς παράγοντες.
Από το 2010, το κόστος ανά kWh έχει πέσει από τα περίπου $1.200 στα $132. Έχει μειωθεί κατά 10 φορές, λοιπόν, και υπό άλλες συνθήκες θα είχε φτάσει το πολυπόθητο όριο των $100/KWh. Δυστυχώς, ο COVID, η αύξηση της ζήτησης για EVs και η αύξηση του κόστους πρώτων υλών και μεταφορών, σταθεροποίησε και αύξησε εκ νέου το κόστος μιας μπαταρίας. Οπότε θα πρέπει να περιμένουμε λίγα χρόνια ακόμα για να πέσει η τιμή τους στα επιθυμητά επίπεδα…
Σας αρέσουν τα άρθρα μας; Ακολουθήστε μας στο Google News, στο YouTube, στο Facebook και στο Instagram!
Δείτε επίσης:
Πηγή: VisualCapitalist