Η Γαλλία και ιδιαιτέρως το Παρίσι συνήθως πρωτοπορούν όσον αφορά ριζικές αλλαγές στον τομέα των αστικών μετακινήσεων, τολμώντας αυστηρά μέτρα που άλλες χώρες και πόλεις διστάζουν ακόμα και να συζητήσουν. Μερικές φορές το αποτέλεσμα είναι θετικό και μερικές όχι. Ωστόσο, εδώ και αρκετά χρόνια το Παρίσι έχει τον ίδιο στόχο: Να “αδειάσει” από τα εκατοντάδες χιλιάδες Ι.Χ. και να γίνει μια πόλη για πεζούς και οχήματα μικροκινητικότητας (ποδήλατα, πατίνια κ.λπ.).
Τα νέα μέτρα που ανακοίνωσε η Δήμαρχος Anne Hidalgo είναι σαφέστατα. Από το τέλος Αυγούστου, εφαρμόζεται καθολικό όριο 30 Km/h σε όλο το ευρύτερο κέντρο του Παρισιού. Μιλάμε για μια περιοχή που ισοδυναμεί σχεδόν με τα 3/4 του Λεκανοπεδίου της Αττικής, σε έκταση και αφορά εκατομμύρια κατοίκους. Το όριο θα είναι μεγαλύτερο μόνο στους δύο περιφερειακούς της πόλης. Στα 50 Km/h επί της Boulevard de Marechaux και στα 70 Km/h επί της Boulevard Peripherique. Οι αντίστοιχοι δρόμοι στην Αθήνα θα μπορούσαν να είναι, για παράδειγμα, οι Λεωφόροι Κηφισού/Συγγρού/Ποσειδώνος και η Αττική Οδός.
Να σημειωθεί, βέβαια, πως αυτό το όριο δεν έρχεται… ουρανοκατέβατο. Ήδη το 60% των δρόμων του Παρισιού έχουν όριο 30 Km/h. Από το 2016, όταν και ανέλαβε τη δημαρχία η Hidalgo, το όριο έχει μειωθεί σε αρκετούς δρόμους. Σε άλλους μειώθηκαν οι λωρίδες για τα οχήματα ενώ ορισμένοι παραδόθηκαν πλήρως σε πεζούς και ποδηλάτες. Το όριο των 30 Km/h έχει αρχίσει να εφαρμόζεται και σε αρκετά προάστια της πόλης.
Το χαμηλό όριο ταχύτητας δεν θα επιβραδύνει τις μετακινήσεις απαραιτήτως. Σύμφωνα με στατιστικά, η μέση ταχύτητα στο Παρίσι μεταξύ 07.00-21.00, τις καθημερινές είναι 11,6 Km/h. Στους περιφερειακούς, αντίστοιχα, είναι 30,9 Km/h.
“Έξω” τα Ι.Χ., “μέσα” πατίνια και ποδήλατα
Ωστόσο, η πρόθεση των αρχών να εξωθήσουν τα αυτοκίνητα από το Παρίσι είναι σαφής. Η Δήμαρχος προωθεί την μείωση των θέσεων στάθμευσης (επί των οδών) στην πόλη από τις 140.000 στις 60.000. Το αντίτιμο στάθμευσης για τα αυτοκίνητα θα αυξηθεί ενώ ακόμα και οι μοτοσυκλέτες και τα σκούτερ, που έως τώρα στάθμευαν δωρεάν στους δρόμους, θα πρέπει να πληρώνουν.
Τέλος, από το 2022 τα περισσότερα οχήματα θα απαγορευθούν πλήρως από τις πιο κεντρικές περιοχές του Παρισιού. Σε αυτές συμπεριλαμβάνονται και τα δύο μικρά νησιά του κέντρου (Ile Saint Louis και Ile de la Cite).
Οι πολιτικές της Hidalgo δέχονται κριτική, φυσικά, καθώς έχουν ταλαιπωρήσει και συνεχίζουν να ταλαιπωρούν εκατομμύρια κατοίκους που θέλουν να κυκλοφορούν με αυτοκίνητο στην πόλη. Ωστόσο, η Δήμαρχος επανεκλέχθηκε με άνεση τον Ιούνιο του 2020. Το σίγουρο είναι πως θα συνεχίσει να προωθεί τις αλλαγές αυτές και το Παρίσι μπορεί να γίνει η πρώτη “car-free” ευρωπαϊκή πρωτεύουσα τα επόμενα χρόνια.
Η άποψή μας;
Σε έναν ιδανικό κόσμο, όλοι θα κυκλοφορούσαμε με ποδήλατα, πατίνια, ηλεκτρικά δίκυκλα και πεζή εντός πόλης, αλλά και με τα ΜΜΕ. Στις μεγάλες ελληνικές πόλεις, κάτι τέτοιο θα είναι ανέφικτο για πολλές δεκαετίες ακόμα. Στο Παρίσι, το οποίο έχει ένα τεράστιο δίκτυο ποδηλατόδρομων και πλατιά πεζοδρόμια για τους πεζούς, τα μέτρα αυτά θα οδηγήσουν τα επόμενα χρόνια στην απεξάρτηση από τα Ι.Χ. Φυσικά, μια τέτοια διαδικασία είναι επίπονη για τους κατοίκους και όσους εργάζονται σε μια πόλη. Επιπλέον, ορισμένες αλλαγές καθιστούν τα αστικά κέντρα αφιλόξενα για τους μόνιμους κατοίκους και τους εξωθούν στα προάστια, υπέρ των τουριστών/επισκεπτών.
Ανάλογα με την πόλη, τα μέτρα και τον τρόπο εφαρμογής τους, τα αποτελέσματα διαφέρουν. Ωστόσο, η Γαλλία έχει αποδείξει και στο παρελθόν ότι τοποθετεί πολύ ψηλά την “πράσινη” ατζέντα της και θεωρούμε οτι για άλλη μια φορά θα αποτελέσει παράδειγμα προς μίμηση για όλες τις υπόλοιπες ευρωπαϊκές πρωτεύουσες. Όσο για την Αθήνα, δεν μπορούμε να είμαστε και τόσο αισιόδοξοι, βλέποντας και την ατυχή κατάληξη του Μεγάλου Περιπάτου…
Σας αρέσουν τα άρθρα μας; Ακολουθήστε μας στο Google News, στο YouTube, στο Facebook και στο Instagram!
Δείτε επίσης:
Πηγή: Thelocal