Γνωρίζουμε καλά τα πλεονεκτήματα και τα μειονεκτήματα της ηλεκτροκίνησης και των ηλεκτρικών πατινιών, όμως δεν έχει απαντηθεί ακόμα ένα ερώτημα: Πόσο, εν τέλει, ρυπαίνει την ατμόσφαιρα ένα πατίνι;

Καθόλου, κατά τη χρήση του. Σίγουρα, όμως, η ενέργεια με την οποία επαναφορτίζεται δεν παράγεται πάντα με “καθαρές” μεθόδους (π.χ. ΑΠΕ). Και, επιπλέον, για την κατασκευή ενός πατινιού, παράγονται ρύποι που επιβαρύνουν το περιβάλλον. Οπότε, το “αποτύπωμα” είναι υπαρκτό και υπολογίσιμο, σε ένα βαθμό.

Μια έρευνα από το Université Libre de Bruxelles (ULB) υποστηρίζει πως τα διαμοιραζόμενα ηλεκτρικά πατίνια (shared, dockless) μολύνουν περισσότερο το περιβάλλον σε σχέση με τα οχήματα που αντικαθιστούν. Σύμφωνα με τα αποτελέσματα της έρευνας, ένα διαμοιραζόμενο ηλεκτρικό πατίνι στις Βρυξέλλες παράγει κατά μέσο όρο 131 gr CO2 ανά Km, ενώ τα μέσα που αντικαθιστά, ήτοι τα ΜΜΜ, τα ταξί και τα ΙΧ, παράγουν κατά μέσο όρο 110 gr CO2 ανά Km, ανά επιβάτη.

Η άλλη όψη του νομίσματος…

Ωστόσο, αυτά τα νούμερα δεν περιγράφουν πλήρως την κατάσταση. Τα 4/5 των ρύπων αυτών παράγονται κατά τη φάση κατασκευής των πατινιών στην Κίνα. Επιπλέον, υπάρχουν και οι ρύποι που παράγονται για τη συλλογή, τη φόρτιση και την επανατοποθέτηση των πατινιών στους δρόμους, συνήθως μέσω οχημάτων (μικρών φορτηγών κ.λπ.). Και με δεδομένη τη διάρκεια ζωής ενός διαμοιραζόμενου πατινιού (7,5 μήνες), τα πατίνια θα έπρεπε να “αντέχουν” τουλάχιστον 9,5 μήνες για να ρυπαίνουν λιγότερο από τα μέσα μεταφοράς που αντικαθιστούν.

Αξίζει να αναφερθεί πως οι 7,5 μήνες προσδόκιμου ζωής θεωρούνται πολλοί για ένα διαμοιραζόμενο ηλεκτρικό πατίνι. Τα νέα, ανθεκτικά μοντέλα της Lime, μάλιστα, η οποία είναι ηγέτης της αγοράς στο Βέλγιο, αναμένονται να “ζουν” έως και 18 μήνες χάρη στο μικρό ποσοστό βανδαλισμών και κακής χρήσης στις Βρυξέλλες, όμως σε άλλες χώρες τα πατίνια “ζουν” πολύ λιγότερο, έως και κάτω από 6 μήνες. Ο κύριος παράγοντας φθοράς των πατινιών της εταιρείας στην πρωτεύουσα του Βελγίου είναι η μέτρια ποιότητα των υποδομών (δρόμοι, ποδηλατόδρομοι κ.λπ.), σύμφωνα με τους ανθρώπους της Lime.

Διαβάστε επίσης: Γιατί έφυγε από την Ελλάδα η Hive;

Όλα τα παραπάνω, φυσικά, δεν αφορούν τα ιδιόκτητα ηλεκτρικά πατίνια. Αυτά έχουν σημαντικά μεγαλύτερο προσδόκιμο ζωής καθώς δεν υπόκεινται σε κακή χρήση και βανδαλισμούς, ενώ δεν παράγονται ρύποι και για τη συλλογή τους από τους δρόμους για επαναφόρτιση. Έτσι, τα αποτελέσματα της έρευνας είναι χρήσιμα μόνο για τα διαμοιραζόμενα, dockless πατίνια, τα οποία άλλωστε είναι και αυτά που προκαλούν την μήνιν κατοίκων και δημοτικών αρχών σε πολλές πόλεις, λόγω της άναρχης χρήσης τους.

Τέλος, υπενθυμίζουμε πως οι παραγόμενοι ρύποι για τη φόρτιση ενός πατινιού ελαχιστοποιούνται όσο περισσότερο βασίζεται σε ΑΠΕ η εκάστοτε χώρα για την παραγωγή ενέργειας.

Πηγή: Brusselstimes

ΑΦΗΣΤΕ ΜΙΑ ΑΠΑΝΤΗΣΗ

εισάγετε το σχόλιό σας!
παρακαλώ εισάγετε το όνομά σας εδώ

Αυτός ο ιστότοπος χρησιμοποιεί το Akismet για να μειώσει τα ανεπιθύμητα σχόλια. Μάθετε πώς υφίστανται επεξεργασία τα δεδομένα των σχολίων σας.